Nyáresti túra

- élménybeszámoló -

Írta: Berecz Tibor

Sok élményben volt részünk Szent Iván éjszakáján, a Selyem-réti tanösvényen tett kirándulásunkon. Nem sokkal alkonyat előtt indultunk útnak, és belevetettük magunkat a láperdőbe, megismerkedve a turjánvidék kialakulásával, és a tanösvény élővilágával.

Bár már benne vagyunk a nyárban, és az erdőkben már nem találkozunk a tavaszi időszakra jellemző vízviszonyokkal, de a láp arca ilyenkor is vadregényes. Ahogy haladtunk, lábunk előtt ugráltak az ebihal stádiumot maguk mögött hagyott kis, körömnyi méretű békák, és ahogy szürkeségbe hajlottak a fények, a nappal során csivitelő madarak is sorra elnémultak. A szürkeségben pedig megjelentek az éjszaka lényei, ahogy a denevérek elkezdtek cikázni fölöttünk, rögtön öröm és széles mosoly termett a gyerkőcök arcán.

A sötétedő erdőben visszafelé többször megálltunk, minden lámpát lekapcsolva füleltünk és figyeltünk, csak az éjszakai rovarok ciripelését, és néha a fűben megugró békák neszét lehetett hallani. Mindenki egyetértésével kipróbáltuk bátorságunkat is, a táv egy részét fények nélkül tettük meg, előttünk az út pedig szinte beleveszett az erdőbe, ahogy a zárt lombkorona még jobban besötétítette az alkonyi erdőt. Sok történetben, mesében az éjszakai erdőben csupa rossz dolog történik, de rájöttünk nincs mitől félni. Jó volt látni, hogy a gyerekek óvatosan lépkednek, de nem csak azért, hogy el ne essenek, hanem mert még véletlenül sem szeretnének bármilyen élőlényre rátaposni a sötét úton. Az éles gyermeki szemek még ekkor is kiszúrtak egy apró erdei békát és egy barna ásóbékát, amit sikerült kézre kerítenünk, így közelebbről is megismerkedhettünk velük.

dscn7322.JPGForrás: www.terep-jaro.blogspot.hu

A nyári napforduló időszakához köthető egy érdekes rovarfaj, a szentjánosbogár is. Látványos rajzásban nem volt részünk, de a villancsók egy-egy fénypontját azért megpillanthattuk a bokrok között, a túra végén a parkoló szegélyében több helyen a rovar lárvái lassan felvillanó-kihunyó potrohukkal búcsúztak el a hazainduló látogatóktól.

Az év során garantált túrákra várjuk vendégeinket.

ÉLJEN VENDÉGSZERETETÜNKKEL ÉS LÁTOGASSON EL HOZZÁNK!

A MEGELEVENEDŐ HAGYOMÁNY

2020-ban nyitva tartás március 1. - november 30. között:

Egyéni látogatók részére:
péntektől-vasárnapig, 10.00-16.00.
Csoportok részére:
keddtől-csütörtökig, 9.00-14.00.
Bejelentkezés a tájházba és a programokra: Kormos Rebeka, +36 30 494 3368, ocsaitajhaz@dinpi.hu.
Bejelentkezés a túrákra: Berecz Tibor, +36 70 504 2382, bereczt@dinpi.hu.
Cím: 2356 Ócsa, Dr. Békési u. 4-6.,
Megközelíthető: vonattal a Nyugati pályaudvarról, busszal a Népligeti buszpályaudvarról (Ócsa, Városháza megálló), autóval az 5-ös útról vagy az M5-ös autópályáról.